The perks of being a Dordt student. - Reisverslag uit Sioux Center, Verenigde Staten van Hanna Dam - WaarBenJij.nu The perks of being a Dordt student. - Reisverslag uit Sioux Center, Verenigde Staten van Hanna Dam - WaarBenJij.nu

The perks of being a Dordt student.

Blijf op de hoogte en volg Hanna

17 Januari 2015 | Verenigde Staten, Sioux Center

Dinsdag 13 januari begonnen de lessen voor alle Dordt College studenten, dus maandag middag stroomde al het volk weer richting Sioux Center en kwam er eindelijk wat leven in de brouwerij. Voor de rest die op Dordt College was gebleven was dit nog een relax dag en we hebben dus niet heel veel meer gedaan dan zorgen dat we goed uitgerust konden beginnen aan de week. Ik had om 08:00 een research class die gaat over evidence based practise. Opzich is dit wel een interessante les, maar wij hebben dit in NL al een tijd terug behandeld waardoor het eigenlijk heel erg veel herhaling is. Aan de andere kant gaan ze hier wel weer wat anders met dit onderwerp om dan dat wij dat doen, wat ook wel weer interessant is. Om 11:00 had ik een afspraak met mijn stage begeleider van het Sioux Center ziekenhuis die ongeveer 1,4 kilometer van de school af ligt. Ik moet uit leggen wat ik precies wilde gaan doen en hoe we dat het beste konden doen. Volgens mij ging dat wel goed want ze vinden mijn engels hier erg goed en op niveau (tenminste dat zeggen ze de hele tijd). Dus dat is in de communicatie heel handig. Omdat ik hier alleen ben voor mijn stage hoefde ik eigenlijk geen lessen te volgen. Aan de ene kant is dat fijn, maar aan de andere kant waan ik me dan niet in het studentenleven. Ze verwachten namelijk ook wel dat je lessen volgt omdat dat beter is voor je visum. Dus wat we hebben gedaan is dat ik twee lessen ga volgen die op maandag, dinsdag en donderdag plaatsvinden. De ene les is een les ethiek wat hier heel anders is dan hoe wij dat in Nederland beleven omdat het health systeem hier ook heel anders is. De andere les (zoals ik al eerder vertelde) is een research class waarin je evidence based onderzoek gaat doen. Dit heb ik op de Viaa natuurlijk al gehad, maar herhaling kan nooit kwaad. Plus ik vind het ook wel belangrijk om andere verpleegkunde studenten te leren kennen en informatie uit te wisselen.

Daarnaast kwamen mijn huisgenoten gisteren (maandag) ook thuis, wat ik erg fijn vond. Ik had al een aantal dagen alleen doorgebracht op de kamer en ik was er eigenlijk wel een beetje zat van om alleen thuis te komen. We wonen met ons 3 in dit appartement omdat 1 van de meiden diezelfde dag nog uit het appartement ging om bij een vriendin in te gaan wonen. Dat betekend dus dat ik een kamer voor mezelf heb waar ik heel blij van word! De andere meiden zijn ook heel aardig en we hebben maandag avond eigenlijk de hele tijd zitten kletsen aan de keukentafel onder het genot van een glaasje cola! Ja want op de campus is absoluut geen alcohol toegestaan en nee je mag hier ook niet roken. Dus Esther Hoekman, dit zou helemaal niks voor jou zijn om zo celibaat te leven haha. Verder heb ik mijn zooi wel zo’n beetje uitgepakt en valt er nu niks meer te doen dan te leven. Nu alles een beetje op gang komt ben ik wel wat meer gerust op het feit dat deze 4 maanden voorbij zullen vliegen.

Ik ben afgelopen donderdag begonnen met mijn stage in het ziekenhuis. Dit ziekenhuis kun je online vinden als Sioux Center Health. Het ziekenhuis is nog maar net in gebruik en alles is dus nieuw en fijn om mee te werken. En ik kan je zeggen, wauw wat is het allemaal mooi en schoon en alles ruikt nieuw. De mensen zijn heel aardig en behulpzaam en we dragen van die leuke pakjes (scrubs). Ik moet een nogal raar turquoise kleurtje dragen zodat ze me snel kunnen vinden als er iets interessants gebeurd waar ik bij moet zijn. Ik mag mijn stage namelijk indelen op de afdelingen die mij het leukst lijken. Zo doe je hier als verpleegkundige ook verloskundige taken, bevallingen, en allerlei andere dingen die met baby’s en kinderen te maken zijn. Ook mag ik hier op de spoedeisende hulp meedraaien, maar dat zal nog wel een aantal weken duren voordat ik daar terecht kom. Voor nu is mijn basis plek de intensive care. En de reden dat ik dus turquoise scrubs draag is omdat als er wel iets interessants op de kinderafdeling is of de spoedeisende etc. ze me er zo bij kunnen roepen, sleuren, om het mee te maken. Daarnaast ga ik ook taken doen die ik me in NL niet zo goed kan voorstellen als verpleegkundige. Hier ga ik namelijk ook meedraaien in het lab. Vraag me niet wat ik daar allemaal ga doen, maar dat zal ik vast nog wel een keer vertellen.

Nou omdat ik mijn dagelijkse rondje in Genemuiden nu niet loop ben ik het hier de afgelopen week wel weer gaan oppakken. De eerste dagen waren zo volgepland dat ik niet veel heb kunnen doen, maar dat was best wel eens lekker. Ik had me in NL zo goed mogelijk voorbereid op wat ik allemaal mee zou moeten nemen om in deze kou hard te lopen. Maar dat was nergens voor nodig want het recreatie centrum dat letterlijk 1 minuut hier vandaan lopen is heeft een indoor track van 400 meter, met in de midden allemaal basketbal velden/volleybalvelden, een ruimte met loopbanden, crosstrainers etc. En ze hebben ook nog twee ruimtes waar je alles kunt doen wat met krachttraining te maken heeft. Aan de overkant van mijn appartement zit een schaatsbaan, en een zwembad waar we gratis gebruik van kunnen maken. Je hoeft je hier dus niet te vervelen, maar het kan natuurlijk wel. Ook is er op de campus een chapel waar je naartoe kunt gaan voor diensten en concerten. Er is een heel mooi orgel ingebouwd waar natuurlijk ook op wordt gespeeld. Dus ik waan me toch ook nog een beetje thuis. Ongeveer op 3 minuten lopen van mijn appartement zit het muziekgebouw. In de kelder zijn ongeveer 30 verschillende ruimtes (ja ik overdrijf een beetje) met piano’s en orgels waar de muziekstudenten gebruik van maken, maar waar je ook gewoon als buitenstaander gebruik van kunt maken. Ik kan dus zo af en toe eens op een vleugel spelen en me helemaal uitleven.

Ook ben ik afgelopen zondag hier naar de kerk geweest in Sioux Center. Er zijn hier wel veel kerken die lijken op de kerken thuis, alhoewel ze het qua indeling nog wel wat anders doen (staan,zitten,staan,bidden,antwoorden op de tien geboden, etc.) maar ik denk dat ik daar wel aan kan wennen zo over de tijd. Ook is er een klein winkelcentrum en een aantal koffie ketens waar je terecht kunt. Een local hier, the fruited plain, heeft wel lekkere chai tea latte en smoothies. Daar ben ik deze week al een aantal keer geweest, en verder kun je bij de koffie hoek (ja ja, in het Nederlands nog wel) ook hele lekkere koffie halen met allerlei smaakjes. Je kunt niet verwachten dat alles hetzelfde is als thuis, maar ik zorg wel dat ik me hier thuis voel. Oja, ik heb trouwens wel een fiets hier, dus dat is wel cool. Ik race zo af en toen even de campus over en heb nu ook de trail achter de campus gevonden waar ik ook zo nu en dan op hardloop. Is veel beter dan zo’n indoor track of een loopband. Ondanks dat veel mensen me hadden verteld dat Iowa vlak is heb ik me daar wel in vergist. Heuvel af gaat hier wel lekker, maar terug de heuvel omhoog is echt wel ff slikken. De komende maanden dus lekker genieten van het trainen hier en alle leuke dingen die me nog te wachten staan. Ik hoop volgende week nog iets specifieker te kunnen zijn in wat ik precies allemaal doe in het ziekenhuis. Maar dat zien jullie vanzelf wel tegemoet. (oja en ik ben ook al bekende Nederlander hier, want blijkbaar is het heel interessant als je uit Nederland komt)

Lieve groetjes, en tot snel!

  • 17 Januari 2015 - 07:39

    Sam:

    The perks of being a student Dordt.
      Tuesday, January 13 classes began for all Dordt College students, so Monday afternoon all the people streamed back towards Sioux Center and finally came some life into the brewery. For the rest who had remained at Dordt College, this was a relaxing day and we have not done a lot more than sure we were well equipped to start the week. I had a 8:00 class research that is about evidence-based Practise. Flashy this is an interesting lesson, but we have this in NL treated a while back so it's actually quite a lot of repetition. On the other hand, here they go again something different with this subject than we do, whatever it is interesting again. At 11:00 I had an appointment with my internship supervisor of the Sioux Center Hospital which is only about 1.4 kilometers from the school. I should explain what I wanted to do exactly and how we could best do. I think that was okay because they think my english here is very good and level (at least they say all the time). So that is in communication very convenient. Because I'm only here for my internship I did not actually attend classes. On the one hand, this is fine, but on the other hand, I imagine myself not in the student life. Namely they also expect you to follow lessons because that is better for your visa. So what we did is that I'm going to take two classes on Monday, Tuesday and Thursday. One lesson is a lesson here that ethics is very different than what we experience in the Netherlands because the health system here is very different. The other lesson (as I mentioned earlier) is a research class in which you are going to do evidence-based research. I've had this course on the Viaa but repetition never hurts. Plus I think it's also important to know other nursing students and exchange information.

    In addition, my roommates came yesterday (Monday) at home, which I found very fine. I already had a number of days spent alone in the room and I was actually a bit fed up of being alone home. We live with our 3 in this apartment because one of the girls the same day from the apartment went to go live with a girlfriend. That means that I have a room to myself that I am very happy! The other girls are also very nice and we have Monday night actually the whole time chatting at the kitchen while enjoying a glass of coke! Yes because the campus is absolutely no alcohol allowed and no you can not smoke here. So Esther Hoekman, this would be absolutely nothing for you haha so live celibacy. Furthermore, I pretty much unpacked my stuff and there is now nothing more to do than to live. Now all a bit gets going, I have more confidence in the fact that these four months will fly by.

    I am last Thursday started my internship at the hospital. This hospital can be found online as Sioux Center Health. The hospital is just to use and everything is new and nice to work with. And I can say, wow what it's all nice and clean and everything smells new. The people are very nice and helpful and we wear those little packets (scrubs). I have to wear a rather strange turquoise color so they can find me quickly if something interesting happened where I need to be with. I can organize my internship because the departments that seem to me the most. So you doing here as a nurse midwife also tasks, deliveries, and other things that can be made with babies and children. I may here also rotate in the emergency department, but that will take at least several weeks before I arrive there. For now my basic place in intensive care. And the reason I'm so turquoise scrubs wear is because if there is something interesting on the children's ward or emergency room so she can shout at me so, drag, to experience it. Furthermore, I am also doing jobs that I can not imagine in NL as a nurse. Here I go because also rotate in the lab. Do not ask me what I'm going to do it all, but I will probably still tell once.

    Well, because I'm not walking into my daily round Genemuiden I go pick it up here in the last week or weather. The first days were so crammed with busy that I can do not have much, but that was quite nice once. I had in NL as well prepared as possible to what I should take for running in the cold. But that was nowhere to be necessary because the recreation center that is literally 1 minute walk from here has an indoor track of 400 meters, in the middle all basketball / volleyball courts, a room with treadmills, ellipticals, etc. And they also have two spaces where you can do everything that has to do with strength training. Across the street from my apartment is a skating rink, and a swimming pool where we can use for free. You do not get bored here, but it can of course. There is also a chapel on campus where you can go for services and concerts. There is a very beautiful organ built which also played on. So I imagine myself yet still a little home. About 3 minutes walk from my apartment is the music building. In the basement are about 30 different rooms (yes I'm exaggerating a little) with pianos and organs where the music students use it, but what you just as an outsider can make use of. So I can so occasionally playing on a wing and I live it.

    And I have been here last Sunday to the church in Sioux Center. Here there are many churches that look like the churches at home, although they still have some else do it in terms of format (standing, sitting, standing, praying, answers to the ten commandments, etc.) but I think I can handle it get used so over time. There is also a small shopping center and a number of coffee chains where you can go. A local here, the fruited plain, it has yummy chai tea latte and smoothies. I am this week been a number of times, and you can continue with the coffee corner (yes yes, still in Dutch) is also very tasty coffee catch up with all kinds of flavors. You can not expect everything to be the same as at home, but I do care that I feel at home here. Oh, I do have a bike here anyway, so that's pretty cool. I race every now and then while on campus and now have the trail behind the campus where I also found occasionally on running. Is much better than some indoor track or a treadmill. Although many people had told me that Iowa is flat I have in me wrong there. Hill will be nice here, but back up the hill is really swallow ff. In the coming months so nice to enjoy the train here and all the fun things to me are still waiting. I hope next week to be more specific in what I do all right in the hospital. But seeing you meet would follow. (Oja and I've also been known Dutchman here, because apparently it is very interesting if you come from Netherlands)

  • 17 Januari 2015 - 08:59

    Ellen:

    Wat een leuk verhaal!! Ik zat er al met smart op te wachten. Het is zo leuk om te lezen hoe je alles beschrijft en wat je allemaal hebt mee gemaakt.

    Dikke kus Vik & Ell

  • 17 Januari 2015 - 09:23

    Jenyna:

    He Hanna,
    Wat een leuk verslag schrijf je.....Ik moet er echt soms om lachen wat je allemaal mee maakt en hoe leuk je het schrijft. Heel leuk om je avontuur ook vanuit Nederland te volgen. Heel veel plezier en we kijken alweer uit naar je volgende blog.
    Dikke x uit Hasselt

  • 17 Januari 2015 - 09:43

    Jennifer:

    He,

    Wat een leuk verhaal weer! Leuk om mee te lezen over het leven daar.
    Wij kijken ook alweer uit naar je volgende verhaal!
    Liefs

  • 17 Januari 2015 - 11:12

    Paula:

    Heee Han!

    Wat super zeg, zal zeker wel ff wennen zijn idd. Maar jij red je wel! Het klinkt allemaal al erg goed. Veel succes!

    X Paula

  • 22 Januari 2015 - 12:34

    Janet:

    Hoi Hanna,

    Wat leuk om jou verhalen te lezen! :)
    Heb ze nu alle 3 gelezen, leuk.

    Meid, heel veel succes en plezier daar!

    Ooh ja, Scott al gezien? Of wanneer zie je hem?

    Liefs Ruben & Janet

  • 25 Januari 2015 - 12:53

    Harm En Hermien:

    Wanneer vertel je weer verder over je avontuurlijke leventje? Erg leuk om de verslagen te lezen. Hoop dat je een leerzame periode zult hebben. Lieve groeten van ons allemaal! De ter Horstjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanna

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 7284

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Dutch is the new American

Landen bezocht: